Uw eigen naam als .eu domeinnaam
Veel ondernemers hebben zich te laat gerealiseerd dat de eigen naam met het achtervoegsel .nl of .com veel waard zou kunnen zijn. Sommige pioniers op het internetgebied hebben die markt aangeboord en er veel geld mee kunnen verdienen. Namen als McDonalds.com, Wallstreet.com, Shell.com zijn uiteindelijk voor veel geld van gerechtigde veranderd. Soms was het een kwestie van (af)kopen. Zo zou voor de domeinnaam bingo.com het recordbedrag van 7 miljoen dollar zijn betaald. Soms moest voor het verkrijgen van de domeinnaam worden geprocedeerd. In beide gevallen gaat er veel geld verloren.
In juni 2000 hebben de EU-leiders in Lissabon bedacht dat het een goed idee was om het achtervoegsel .eu in te voeren. Dit zou goed zijn voor de eenheid van de economie binnen de Europese Unie. Dit betekent dat iedereen een nieuwe kans krijgt om zijn domeinnaam te veroveren. Op 1 december 2005 heeft de Europees Commissaris Reding (Media en Informatiemaatschappij) de concrete regelingen voor de aanvragen van domeinnamen met de extensie .eu gepresenteerd. Speciaal voor het toezicht houden van deze regels is de organisatie EURid ingesteld, hetgeen staat voor The European Registry of Internet Domain Names. Over deze naam is overigens nagedacht. De naam wordt namelijk uitgesproken als “Your ID”, dus betekent “Your European Identity”.
Volgens Reding is er geen discussie geweest over de vraag of het .eu of .ue had moeten worden. In het Frans, Italiaans en Spaans wordt de EU immers afgekort met UE. Het feit dat voor EU is gekozen betreft echter geen overwinning van de engelse taal binnen de Europese Unie. Het is volgens Reding afgeleid van het latijnse woord Europa. Overigens is dit latijnse woord “Europa” oorspronkelijk afgeleid van de naam van de halfgod Europa uit de griekse mythologie. Er is dus meer sprake van een (zoveelste) griekse overwinning.
De regels
Normaal bestaat voor het registreren van een domeinnaam de regel “first-come, first-served”. Dit geldt ook voor de registratie van domeinnamen met het .eu achtervoegsel, maar zorgvuldigheidshalve is een preregistratie systeem ingesteld. Zo heeft men in ieder geval alle domeinnamen van de onderdelen van de Europese Unie willen veiligstellen. Ongetwijfeld zijn er nog wel wat gaten, waarvan de verkrijging van de rechten erop media-attentie kunnen verwachten. Is bijvoorbeeld europeanunion.eu al gereserveerd?
Verder heeft men de mogelijkheid voor registreren opgedeeld in verschillende periodes en kan men voor het registreren alleen terecht bij de door EURid “accredited .eu registrars”, dat zijn de hostingbedrijven. Deze zijn te vinden op de site van EURid (zie hieronder).
De registratie van de domeinnamen zal plaatsvinden in twee verschillende periodes, de zogenaamde Sunrise- en Landrushperiode. De Sunriseperiode is weer onderverdeeld in twee fases.
De eerste fase van de Sunriseperiode liep van 7 december 2005 tot en met 6 februari 2006. In deze periode konden trademarkhouders en openbare instellingen zichzelf registreren. Zij kunnen hun volledige naam, afkortingen die algemeen bekend zijn of de naam van een nationaal of internationaal geregistreerde trademark registreren. Voorbeeld zijn Nivea, Philips, Blokker en Heineken, maar ook eventuele producten (Beertender, PerfectDraft) van deze bedrijven. Wel moeten deze bedrijven aantonen dat zij de aanvrager zijn van de .eu-domeinnaam en dat zij gerechtigd zijn om die naam te voeren. Hiermee probeert EURid te voorkomen dat de rechthebbende bedrijven hun eigen domeinnamen voor veel geld moeten kopen van slimmeriken die eerder waren met het registreren van deze namen.
De tweede fase van de Sunriseperiode liep van 7 februari 2006 tot en met 6 april 2006. Tijdens deze twee maanden kunnen ook de houders van nationaal erkende woordmerken de overeenkomende domeinnaam registreren. Het betreft dan bedrijfsnamen, handelsnamen, gedeponeerde merknamen, pending trademarks en familienamen. Ook kunnen titels van literaire werken en kunstwerken als .eu-domeinnaam geregistreerd worden. Een aanvrager zal zwart op wit moeten aantonen dat hij of zij recht heeft op de domeinnaam. Bij de aanvraag zal dan een uittreksel van de Kamer van Koophandel of een kopie van een paspoort moeten worden overlegd.
Direct na de beide Sunriseperiodes startte vanaf 7 april 2006 de Landrushperiode. Vanaf dit moment kan iedereen in de Europese Unie een eigen .EU domeinnaam registreren. De onderneming, organisatie of natuurlijk persoon dienen binnen de Europese Unie gevestigd, werkzaam of woonachtig te zijn.
Wees er snel bij
Wanneer tijdens een periode verschillende partijen aanspraak maken op dezelfde domeinnaam en allen voldoen aan de eisen die in die fase worden gesteld, dan geldt weer de hoofdregel first-come, first-served. De aanvraag die als eerste binnenkomt krijgt de domeinnaam toegewezen. Nu de namen in veel meer landen voor kunnen komen is de kans dat een andere partij er met uw naam vandoor gaat enorm groot.
Voor meer informatie, antwoorden op de meeste vragen en de lijst van de geaccrediteerde registratiebedrijven kunt u terecht op de internetsite van EURid.